On it by Sociedad Cimarrona

On it

All words by Bocafloja, Pics también.

 

Question is

en la víspera del descaro, i walk down these mean streets like Piri 

en los tiempos del sophisticated liberalism

my BlacknBrowness ain’t gluten free

done with solo rapping , depressing realness 

r&b prietisimo , arrabalero 

humble geni(us) , forgot?

just came back from Cuba man, 

on my full cultural jinetero swing

it's my narrative son, therefore academic Beckys need to pay my high fee

intellectual zoo aint de gratis

deGrasse? nah, Icognegro, a memoir

Question is im on it fam

im on it.

Hamdullah, Harlem, 2016, By Bocafloja

Hamdullah, Harlem, 2016, By Bocafloja

Back, La Habana, 2016, by Bocafloja

Back, La Habana, 2016, by Bocafloja

Vueltas by Sociedad Cimarrona

La sumatoria en el calendario.

Las vueltas irrefrenables.

Ya son 38 veces y seguimos contando vicisitudes, como necedades ajenas, como peaje irremediable.

Aprendiendo, desaprendiendo, (des)aprendiendo y volver a aprender.

Hay que agradecerle a la vida y a muchos personajes, pero hoy en mi aniversario 38 envío un saludo especial lleno de amor y solidaridad a Mónica y Emir, el núcleo mas cercano y básico de mi familia, quienes han estado empujando, inspirando, motivando y apoyando cada paso de mi existencia de forma incondicional. Mónica es mi amiga mas cercana, entidad femenina y figura primordial en mi vida, Incluso hoy no estando juntos , hemos sabido desafiar las estructuras impuestas como padres, compañeros, amantes, pareja, agentes antagónicos, charlatanes y co-conspiradores al lado de Emir.

Amor y afecto siempre.

Seguimos dando vueltas!

en(why) by Sociedad Cimarrona

NY , en (why)

NY, en(?)

Respetabilidad en el imaginario de la blanquitud:

Colón, colonialismo, Sindrome de Chrons, colitis ulcerativa a nivel de la psique.

Medicaid version 5.0, lima-limón, they don’t love (us).

Abrigos negros estériles

Escupimos sangre en las manos de un dentista algodonero 

Grandísimos hijos de puta.

No hay suplicio que cabildear en las arcas liberales

mascotas prietas bailan en el zoologico de su binary reductivism.

Solo queda el aroma del Gumbo en el amor prieto

en el amor de casa

en el afecto irremediable.

pai, mai, pa, ma, papa, mama, this is a Pilgrims society slaughter.

Me(us), espejo-overstandings. by Sociedad Cimarrona

Llegó el esbozo de este un otro poder

en un espejo en el que el hombre busca un otro deber

pagar la cuota

no hay promesa rota

un trago de ansiedad paga la nota

y no se para el baile

nacimos muertos convirtieron nuestro espíritu en un cero

con cuesta de enero

los vicios de ayer condicionaron la virtud al hacer

luego trazaron rutas falsas pa' entender el placer 

y es que...

entretener el veneno se torna en una adicción 

y el enfrentar al espejo revuelve todo en fricción

para abrazar mi verdad me monto en esta misión

la cicatriz que forjó textura en este barzón. 

Me(us). My Family. My Foundation. My New overstandings. Emir-Monica-Me(us). 

Love.

Marcel Cabrera Pérez / Entrevista by Sociedad Cimarrona

Sociedad Cimarrona entrevistó al joven escritor cubano-uruguayo Marcel Cabrera Pérez a quien tuvimos oportunidad de conocer el año pasado en Montevideo. Marcel tiene una capacidad crítica y analítica brillante , pero sobretodo convicciones proactivas de producción cultural tangible y socialmente responsable que suelen ser atípicas en jóvenes de su edad. Producciones literarias, musicales, visuales y varios proyectos de intervención social son solo algunos ejemplos de su vasta ejecución como creador. 

Aquí Marcel;

SC- ¿Cuáles son las diferencias primordiales con respecto a las dinámicas de producción cultural para un escritor cubano joven como tú viviendo en Cuba y ahora viviendo en Uruguay?
 
  En Cuba existen diversas instituciones como por ejemplo, la “Casa de las Américas”, la “Unión de escritores y artistas”,  y la “Asociación Hermanos Saíz” que les proporcionan un espacio a los creadores y a sus obras culturales, ahí se someten a concurso distintas obras de distintas disciplinas. En Uruguay el estado destina unos fondos a través del Mec,  que es el organismo de cultura y ahí se someten también a concurso para la obtención de los fondos, eso es en el caso de las producciones, pero también hay muchos espacios en ambos países como la “Casa de los escritores” que siempre aportan a la hora de hacer presentaciones, y a la elaboración de espacios culturales.
  El panorama literario cubano actual está caracterizado por una gran riqueza de diversidad temática y estilística.  El acceso de los escritores  a publicar sus obras especialmente los que comienzan, es algo difícil. El papel de las editoriales  deben ser más dinámicas y al ser  insuficiente las publicaciones  por las cuestiones económicas existentes en el país se ha ido mucho a la selección por  concurso donde entra a jugar muchos factores que a mi manera de ver, las posibilidades se vuelven más limitadas. Se está utilizando  ahora diferentes espacios digitales como forma alternativa para poder dar a conocer  obras, tanto para al público nacional como internacional. En Uruguay he podido  dar a conocer mi  obra literaria en este caso,  publicando 3 libros con la editorial Letraeñe  la cual desde los inicios me apoyó y trabaja con muy buena calidad. Del punto de vista musical, hice una selección de algunos de los textos que presentaban características especiales para musicalizarlos y así fue que salió el disco “Hago lo que digo” donde también participan grandes amigos y artistas comprometidos de más de 10 países. Junto al Proyecto Social Luces (proyectoluces.com), proyecto que dirijo aquí en Uruguay, he podido presentarlos en vivo en gran cantidad de lugares vulnerables, lugares que en muchas ocasiones son la musa madre del propio texto, que se musicalizó y luego se convirtió en un activista más, o como decimos dentro del proyecto, en una luciérnaga más. 

 

   
SC-
 Sectores de la izquierda en el continente hablan de Uruguay como la “utopia latinoamericana” a partir del mandato de Mujica, ¿Existe una utopia latinoamericana? ¿Cuáles son tus impresiones sobre Mujica?
 
   Mujica es una persona sin duda alguna que rompe esquemas en varios ámbitos, en lo filosófico, en lo político y también en un aspecto que son pocos los que logran alcanzarlo, que es el simple echo de tener una coherencia entre lo que dice y sus acciones, así como en su modesta forma de vivir a diferencia de otras personas que llegan al poder y se transforman en el antónimo de sus ideales.  Mujica con su forma de ser, le demostró al mundo que los gobernantes, deben vivir, como vive su pueblo, y eso es algo muy meritorio. El amor por la vida, y no por el consumo, la tolerancia por el diferente,  y el pensar en sociedades basadas en nuestras propias raíces, son algunas de las  nutritivas ideas que les aportó a este pequeño país.  Ahora, para llegar a recibir el título de "utopía latinoamericana" creo que todavía falta mucho por hacer, ya que para ser un país de tan poca población no deberían de existir ningún barrio en las condiciones del Marconi, de hecho creo que ningún país de nuestra región a alcanzado esa condición todavía, pero si estamos por buen rumbo,y muy distantes de años anteriores, la creación de la CELAC creo que se puede convertir o ayudarnos a acercarnos a esa utopía de sociedad más equitativa y multicolor.
  Nuestro continente presenta un gran obstáculo y es la dependencia, porque no tenemos trabas culturales, ni lingüísticas graves como otros continentes.  Latinoamérica en este momento es un cuerpo al que se le están empezando a conectar todos los órganos, uno a uno. Para que el cuerpo funcione bien y sea independiente de los autoproclamados “árbitros del mundo”, no puede faltar ninguno, porque  los cuerpos, siempre funcionaron como un todo. 

SC- ¿Cuál es tu posición con respecto a la situación politico-social en Cuba? que piensas de los procesos recientes en la relación con los Estados unidos?
 
En Cuba creo que gran parte de los problemas se derivan del sector económico, el Bloqueo, sumado a nuestros propios problemas internos, y a un modelo económico disfuncional, no nos han traído los resultados esperados,  ni la calidad de vida que se merece el pueblo cubano, por lo tanto, necesitamos  un cambio radical inmediato,  ya que como consecuencia hemos descendido en  logros alcanzados, y ese era el plan por parte del imperio, creo que debemos modificar nuestro sistema ,  porque el factor tiempo es determinante en este momento. No volver al capitalismo, pero si inyectar al sistema ideas frescas y originales, es importante escuchar a todos los cubanos estén donde estén, porque esa fue la sociedad que soñó Martí, “Con todos y para el bien de todos”. Hay muchos principios que aun no se han degradado totalmente, es nuestro deber rescatarlos y sin dormirnos en los futuros alcances que se puedan conquistar, seguir transformando constantemente lo que se deba de transformar, con mucha precaución, pero sin miedo.  En lo social y político producto de  la complejidad del mundo globalizado se nos hace cada día más necesario seguir desarrollando la cultura de la libre expresión,  y el libre flujo de la información, para poder elegir las mejores variantes de desarrollo. Hay que respetar los derechos humanos de la sociedad, donde la diversidad  tiene que ser, una de sus condiciones fundamentales,  así como  inculcar políticas más flexibles que conlleven a un mayor bienestar y desarrollo para los cubanos. Sin estas condiciones el progreso armónico de la sociedad es prácticamente  imposible.  
   Con respecto al acercamiento actual a los Estados Unidos, me parece un hecho histórico que no solo va a incidir en ambos países, sino en todo el mundo, porque es un pasaje automático a la tolerancia, al respeto y al diálogo. Bajo estos mismos principios, esferas como el turismo, la salud, el deporte, la cultura, el desarrollo científico-técnico y la economía en general se podrán ver  mejoradas. Mientras Cuba dialogue en igualdad de condiciones, y Cuba siga siendo de todos los cubanos, pues cualquier acercamiento entre los pueblos es muy enriquecedor

SC- ¿Cuál es la responsabilidad detrás de tu ejercicio poético?
 
Mi responsabilidad mayor es demostrar con acciones, cada una de las palabras que escribo, y eso es lo que hacemos diariamente con el Proyecto Social Luces, ser activistas de lo que creamos. Siempre voy en busca de ese pensamiento descolonizado, porque a veces sacamos a los colonizadores, pero el virus queda instaurado. Dentro de mi poesía todo lo que me rodea forma parte del crisol, pero sobre todo es una poesía que tiene como cimiento las causas sociales, siempre estoy en busca de creaciones rupturísticas desde el punto de vista lírico y oral. Transmitir un mensaje con la mayor fuerza posible, así como mostrar un compromiso y apoyo a los mas abyectos del planeta, esa mi prioridad. Darle al oprimido una herramienta para su empoderamiento, es algo de un valor incalculable.
 
SC-¿Dentro de tu contexto, Cuáles son los alcances y la relevancia del rap y la poesia en términos de organización comunitaria, pedagogías críticas, transgresión política, etc?
 
En Latinoamérica el rap a mi criterio todavía no tiene la fuerza que tienen otros géneros musicales, como el reggeatón, la música tropical, y géneros de carácter bailables y esto se debe a la gran disociación y enajenación que sufren los jóvenes a travez de los grandes medios y redes de entretenimiento que nos quieren hacer cada vez mas acéfalos, por ende van a optar por escuchar una música que no tenga mucho contenido y fibras emancipatorias. Ahora si dentro del rap sometemos a sus intérpretes a un filtro de compromiso, y descartamos a los raperos que hacen mímica pandilleril, a los raperos que son esclavos del consumo, si descartamos a los que hacen un rap autopromocional  y redundante, donde hablan constantemente acerca de "lo principal en el rap" nos quedan muy pocas piedras filosofales, pedagógicas y transgresoras, que al final de cuenta es el arte que permanece, puede durar más en llegar a los oídos, pero el arte entre mas transgresor sea y mas rompa los esquemas y normas establecidas, perdura más en el tiempo una vez que llega. Con respecto a la poesía muchos dicen que está desapareciendo, ya que cada vez más se consumen novelas entretenidas y muy poca poesía escrita, yo más bien creo que esta mudándose de formato, y funcionándose con otras manifestaciones, como por ejemplo las visuales y las musicales, el Spoken Word, la palabra hablada o la oralidad poética como prefiero llamarla yo, hoy en día juega un papel fundamental para la poesía.
 
 
SC- ¿A que sabe la diasporizacion del arroz congri?
 
En sentido general el ejercicio de vivir en otro país ya es un gran aprendizaje y experiencia, más si tiene un sistema distinto como en mi caso, Uruguay fue un telescopio para mi, pude ver cosas malas, y buenas de mi país de origen, cosas que antes no le prestaba importancia cuando vivía en Cuba, actualmente son parte inseparable de mi, también te permite percatarte de las coincidencias, yo siempre digo que la rambla de Montevideo es la novia del malecón habanero. Luego al regresar a tu patria se crea una desemigración porque ya el país que vez no va a ser el mismo que viste por última vez, por eso es muy constructiva la mirada de los propios nativos desde afuera de su frontera, vienen con otra visión y hay que aprovecharla. Toda la maquinaria propagandística que se movió en el mundo para la creación del imaginario de nación, en el tiempo de las guerras mundiales, es algo que afectó mucho hasta nuestros días a la humanidad como especie. Si la humanidad llegó hasta donde llegó  es porque se movió en colectivo, la separación, el odio entre las naciones, el racismo, y los antiemigrantes como Donald Trump son futuros holocaustos en distintos embriones y envases. Como se entiende que hoy en día se quieran desplazar a muchas familias de mexicanos luego de que se robaron la mitad de México en las guerras expansionistas, eso pasa cuando hay soberbia producto del exceso de poder. El poder es el causante de la separaciones entre nuestra especie. Las mismas redes sociales cuando se convierte en una fuente de ego, nos hacen sus esclavos y terminan por apropiarse de nuestro mundo real para instalarnos el virtual y espiarnos. Las fronteras, las guerras en todas sus expresiones y la marginación de razas y naciones son producto de una lucha caníbal por el poder. El día que controlemos al poder, y el poder, no nos controle a nosotros, podremos controlar esa dosis de egoísmo que la naturaleza nos proporcionó, para sobrevivir en nuestra línea evolutiva.

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Transformative gazette; public apology by Sociedad Cimarrona

Lo individual e intimo en nuestro cuerpo se torna colectivo dada la historia que nos precede, las cosas buenas, malas, los vicios heredados, aprendidos y estimulados . Todo ello se proyecta condicionando nuestra socializacion de maneras que pueden resultar sumamente problemáticas. Es asi que nos llega la urgencia de erradicar procesos que solo han alimentado mi ego, perpetuado marcos patriarcales, brindado satisfaccion efimera y otorgado poderes subjetivos a través de entretener dinámicas de indiscreción interpersonal a nivel moral y sexual que han conflictuado mis relaciones con el mundo en todas sus dimensiones, en especial con la fundacion basica de mi estructura familiar, esposa, hijo,  amigos, a los cuales le debo mas de una disculpa. Mi proceso decolonial y emancipatorio no puede pretender en ninguna forma estar medianamente resuelto mientras una transformacion exhaustiva de muchos de mis codigos de comportamiento no sea ejecutada a cabalidad.

Es asi que tomare algunas semanas para enfocar de lleno en reconstruir con mi familia , conectar con mi espiritualidad, dialogar con mis preceptos eticos y asi poder regresar a este tipo de plataformas con una nueva forma de externalizar mis actividades primeramente personales y despues profesionales.

Nos veremos de vuelta en septiembre por estos espacios virtuales para compartir desde una base personal y colectiva mas franca, solida, digna y finalmente libre!

"If you have no critics you'll likely have no success". Malcolm X

The intimate and individual becomes collective due to the history that precedes our existence; the positive, the negative, inherited or stimulated and learned vices, all of that is projected conditioning the way we socialize in forms that could be problematic. It's about time to eradicate egotistical processes that have perpetuated patriarchal frameworks, ephemeral satisfaction and primarily subjective power through entertaining indiscreet dynamics on a moral and sexual sense that have compromised interactions with all my relations, specially with my basic foundation; wife, son, friends and extended family. My decolonial process could never be complete without revisiting and transforming punctually lots of this behaviors. This is why im taking a few weeks off these platforms  to redefine certain ideological precepts, unlearn toxic patterns, reconstruct with my family and friends and connect with my spirituality, therefore i can comeback in a few weeks with a new format to externalize my personal and professional activities. See you in september to keep sharing and co-creating from a more solid, transparent, relevant ,dignified and liberated structure. 

"If you have no critics you'll likely have no success". Malcolm X

Outgrowing by Sociedad Cimarrona

Everything in me turned intentional (even failures) premeditated, longterm.

The institutionalization of dissent is not appealing. Toxic.

I went from Seven Sisters to to the 6 train , via Dakar, un-learning obsessively. 

Mashallah.

Se quedaron ponies, como un bonsai nunca crecen, ya lo digo el Abayarde. 

Outgrowing. 

Humble genius narratives.

Ackee and saltfish, eating with my hands, cruisin', i wanted to say whats up to the queen at Buckingham palace, me urge un masaje. Trap queen.

Made smoothies for me each morning, thats love, brother to brother, sólido, always grateful.

Community. 

Aterrizaje forzoso. You better know que tenemos paracaidas. We makin' moves.

Out..growing.

 




Inframundo; Shawn Kemp y otras tribulaciones. by Sociedad Cimarrona

Inframundo

Extraido de Prognosis; Descarga poética decolonial.

By Bocafloja

Del 12 “americano”, treinta centímetros.
Condición fundamental en mi interacción con Junito Kemp,
sobrevivientes de las crisis priistas y las dictaduras
legítimas.

Así crecimos, prestándonos los tenis, uno el martes, otro el jueves.
Operación pre-­swagg en la que el esfuerzo colectivo
lograba completar este rompecabezas de una precariedad estilosa.

No era que no tuviéramos zapatos para cubrir la necesidad básica de cubrir los pies al caminar; aquello se trataba de la imposibilidad de costear más de un par de tenis con los que pudiéramos hacernos acreedores de un brillito subjetivo y enfrentar mejor armados este modelo diaspórico colonial y sus arremetidas consumistas.

En algún remoto rincón de nuestra consciencia murmurábamos en secreto la convicción de llegar a la NBA al cumplir los 19 (como agentes libres).

Juanito Kemp siempre fue un mejor basquetbolista que yo, pero la genética no le jugó una carta favorable, ya que nunca logró superar los seis pies de altura, además de que la masa muscular a dieta de tang y ruffles , ruffles y tang no fue la más
 

indicada para un atleta aspirante. El sueño de la profesionalización quedaba corto en kilos, pulgadas y proteínas.

Juanito era un virtuoso en el juego informal. Recuerdo que más de una vez lo vi clavar el balón de forma espectacular ganando el respeto de los cronistas espontáneos que abundaban en los complejos deportivos del inframundo.

Los sábados en las canchas de la Benito Juárez, los jueves en el velódromo, los domingos por la mañana debajo del puente en Iztacalco.

Untábamos brea de uso automotriz en las manos para poder agarrar el balón con una sola, como una analogía a un ejercicio de empoderamiento.

Juanito Kemp sin embargo tuvo un fugaz y errante camino por el circuito universitario.
Nunca aprendió a jugar eficazmente con árbitros,
apagándose rápidamente el brillo que en la calle lo caracterizaba.

Más de uno de aquellos cronistas lumpenizados estarían de acuerdo en que Juanito Kemp fue el único jugador capaz de controlar el estilo de Hormiga, otro mítico personaje del basquetbol callejero el cual tenía varias particularidades en sus movimientos atléticos que rayaban en lo excéntrico; Hormiga tiraba únicamente ganchos de tres puntos, acertando con precisión matemática en la mayoría de los intentos.
 

Cabe señalar que ese recurso técnico se aplica comúnmente dentro del perímetro cercano a la canasta, como medida de evasión a los defensores contrarios que tienen mayor estatura, evitando así un bloqueo.
A “Hormiga” no le interesaba la forma, sólo el fondo. Ganchos desde la zona de tres puntos y sin marcaje personal, sin duda un virtuoso que redefinió el juego en aquel microespacio del inframundo.

“Hormiga” padecía de una condición llamada microcefalia y algún tipo de retraso mental moderado, de ahí que alguna “mente creativa” al calor de la calle lo inmortalizara con ese apodo.

Hasta el día de hoy mantengo el secreto que tenía Juanito Kemp para someter el gancho infalible de “Hormiga”.
Contrario a las especulaciones, la estrategia de
Juanito Kemp no provenía de algún “video americano” de táctica basquetbolística, o de la herencia teórica de algún entrenador; Juanito Kemp practicaba el terror psicológico contra “Hormiga” y se valía de las más ingratas estrategias coloniales.

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Juanito Kemp le hablaba al oído a “Hormiga” diciendo: ¡Tira ya pinche mongol! ¡Tira pinche mongol!
“Hormiga” jamás lanzó un gancho de tres puntos
frente a Juanito Kemp por el poder de aquel mantra. Ganaron los vicios coloniales 7 a 0.

Años después me enteré que “Hormiga” es obrero y eventualmente visita las canchas públicas del mismo complejo deportivo.
Desconozco si el gancho sigue siendo efectivo.

Juanito ya no es Kemp. Nadie sabe quién es Kemp. Nadie sabe quién es Juanito.

Inframundo.

Darker Shade of Brown: Tribulations, colonial psychological affliction, and a burlesque called Hip Hop by Sociedad Cimarrona

By Bocafloja

Excerpt from the book “Prognosis: Decolonial Poetic Exhale"

How the fuck a skinny-assed little peckerwood gonna fall out a god damned plane and tell the Africans, the lions, and the tigers what to do?
— Pa Baltimore referring to Tarzan, Jamal Joseph "Panther Baby"
...what cannot be avoided in any case is that it (Hip Hop) emerged as a part of a pre-existing, and global, imperial process of colonization that had long been in full swing. The Hip Hop nation is a colonized extension of a predating and continuing colonialism that engulfs its progenitors and governs still the process and necessity of the theft of soul or the grossest forms of distortion of communication.
— Jared Ball, "I Mix What I Like!: A Mixtape Manifesto"

 

Real, fake, fake, real: the dyad mantra that is seated at the crucial departure from the legitimization of a cultural movement that is in perpetual crisis. Their symbolic manifestos debate daily without reaching the boredom on a frenetic race to find public acceptance and recognition. Pyrrhic victories.

At root, we must recognize Hip Hop as a consequence of connected historical processes that transcended the official transcript that was being reproduced in a large part of the culturalist imaginary that understood Kool Herc as a kind of mythological creating force who “invented” a form that was exclusively artistic- minimizing the racial, social, and political conditions that ignited the mobilization of the oppressed body in order to exorcise the excesses of a community mired in isolation, marginalization and the dynamics of daily emergency brought on by systemic terrorism.

In truth, Kool Herc was the first personality to emerge visibly from this confluence of conditions that culminated in the affirmative political exercise we know as Hip Hop. However, it is crucial that we revisit a few decades much further in time.

How can it be said that the presentation given at Wattstax in 1972 isn’t a relevant experience in the series of instances that the cultural industry likes to label with precise birthdates? The same is said of jazz in the 30’s and even more so those old school oral traditions with clear rhythmic patterns, narratives, and aesthetics very similar to Hip Hop when we know they have actually nourished it.

 This is how the first block party dances presented the body of the oppressed as vehicle that sprang up spontaneously transgressing the hegemony. On one end, while the narrow criteria of cultural elites was busy praising discursivity in the artistic process of politicization, a diasporic Caribbean conglomerate in South Bronx was yelling “presente!” and strengthening their desire for self- determination with only the movement of their asses in 4/4 time.

That humid summer in the projects, an acoustic guitar was passively sending notes full of messages about a bank, loudly vocalizing metaphors like: a symptom of white melancholy resulted in and continues to result in many barren people looking for a touch of melanin.

At the same time, south of the border, the culmination of historic ingredients was very similar. The era of Reaganomics had a domino effect on the neo-colonial economies that were economically dependent on the United States and morally dependent on Spain, France, or Germany. This was coupled with a slow process that involved years of authoritarianism, corruption, systemic racism, internalized colonialism, asymmetries produced by colonial pillaging, cacicazgo, and above all in afflictions of the psyche of every person of color who was made a citizen in the “republics of the underworld”.

In this particular case I am going to focus on Mexico; the republic of Criollo fortune, the economy of remittance, the baroque aesthetic, the narco-state, the 40 million people living in extreme poverty, thet housands of textures in the flux of transmigrant experience, and those beautiful people who resist, sometimes blindly, who confront and are critical of their subjective inclusion in the national project as though it were their worst enemy.

Recently someone sent us a link promoting a new rapper in the Mexican scene who, in an interview, explained that his nickname originated from the admiration he held for Adolph Hitler. More than the tremendous absurdity of this implication, there is also a perverse symbolic representation that highlights some very problematic situations that have not only been normalized within their own artistic or alternative communities but have also been legitimized in an argument for the supposed creative freedom that is implicit in Hip Hop.

In this moment, every direct, organic and inseparable relationship to Hip Hop as a fundamentally anti-racist and emancipatory experience is completely diluted and reimagined south of the border as a poor hybrid art form, with neither a head nor feet, that extols Hitler as much as a Zapata or Woody Allen and Hannibal Lecter in the same verse.

 We are witnessing a grotesque spectacle; one filled with narratives of apathy and crude creative drive, with unclear competition, mediocre orality, poetry that is non-existent and coming from normalized ideologies; an unintentional burlesque.

 A couple of years ago, we had the opportunity to give a concert in Madrid for the first time. It was a concert that we were paradoxically invited to by the Casa America via the Centro Cultural de España in Mexico, which functions as a physical space to bring various cultural activities that are mostly “free” with the clear agenda of setting a specific standard that is congruent with liberalism; Programs that promote plurality, tolerance, “progressive” movements, multiculturalism, sexual diversitysemantic praise-names given toexercises, meaning hierarchystratification in their performative roles, and cultured whites in positions of power and decision making, don’t have to cross the line into the “other exotic”, some sort of “symbolic reparations” program in the ex-colonies. We agreed to participate in the festival obviously for the opportunity to visit Spain and as part of a strategic position to present a project with a decolonial narrative through rap in within the matrix of Hispanidad and its vicissitudes.

Aside from the many details and experiences of the trip, the instance that caught my attention the most, was the ability to see a very peculiar phenomenon of cultural appropriation up close; white Spanish men exhibiting a profound, almost erotic, fascination with the gang culture of Chicanos and Mexicans from Southern California, to a level that clearly superceded mere glorification and gave birth to a perverse mimetic process that was completely out of context.

So you have these naïve members of a fake Sur 13 gang walking the narrow streets of central Madrid, stealing a model of forced oppression that can be turned on or off, as it is convenient, with the historical benefit of their mayoral blood. Low rider bikes, shirts with the number of their favorite California gang printed on the chest, I see them passing by what remains of imperial Iberia washing away their guilt in the most radical way possible; the great conqueror impersonating the conquered, in a place where the direct nephew of Cabeza de Vaca put forth his picturesque intent to modify his accent in the pronunciation of the marked “S” to that of the Chicano “ese” in Echo Park, decorating his body with flashy tattoos that emulated prison codes that would get you arrested on sight in any barrio in the United States...I have nothing but a tremendous amount of embarrassment (that they clearly aren’t feeling) for these people.

Those lovers of the gangster pantomime forgot to investigate what Cesar Chavez meant to the fathers of their idols in the campesino community, or what kinds of ethical and moral functions and responsibility to their community the “Mexican Mafia” or “Nuestra Familia” have at their origins, they forgot to appropriate the history lessons of George Jackson’s Soledad Brothers, and they will never know that Kid Frost’s “This is for la raza” was a political affirmation. The Zoot Suit Riots is not a Spanish sitcom.

In contrast to the merely antagonistic disposition of the aforementioned caricatures, the main triumph for consumer societies has emerged in the form of a rhyme, the middle class indoctrinated by the hegemonic cultural industry through cable television, pretentious Puritanism and complete desensitization to any kind of responsibility beyond grabbing a microphone, spitting some well executed rhymes, packaging them in the most attractive way, and starting an incessant campaign of indulgent self promotion where the primary objective is to consider oneself “the best of the best”. The redundancy is intentional both grammatically and in all possible senses of the word.

The light of the super-ego dims in the face of those titans of braggadocio.

 Rap that talks about rap is for the “Hip Hop heads”, the preferred name of “the chosen ones”, and is really just an exercise in self-definition that tries to present itself as part of an elite circle of “experts” who, instead of generating an agenda that is directly in touch with the community, unknowingly express a position that is merely nihilistic, conservative, and ideologically flat.

Despite the serious irrelevancy these types of artistic projects will enjoy in the long run, it is possible to identify a measure of consistency inside of particular social spaces within the Spanish middle class, and in this way predicting that, in the worst case, we are looking at the creation of an industry that practically consumes itself on a regional level. Yes, it is unjust and impossible to make a categorical generalization. There are projects that act as the natural antithesis to those binary spectrums and do reach spaces with more visibility, in terms of impact, outside of Spain.

For the sake of this analysis, the part that is most problematic is when those aficionados of verbiage cross the continent and land in Latin America and are transformed into a new crop of colonial demigods, venerated by tens of thousands of people, who are re-establishing cultural codes as they move across the barriers of the pleasant streets of Seville to germinate and bear amorphous fruit in the barrios and peripheral zones on the left side of the map.

 It would only be a small victory if the preferences and cultural aesthetics of consumers in Mexico completely disassociated from any permanent dependency relationships or colonial influence.

Perpetual self hate comes from the constant beating of systemic racism on indios and blacks and, during independence movements and revolutions in the past, it has come by way of a beneficial Criollo benefactor. The steady plans of “whitening” and “racial improvement” have permanently idealized this aspiration to drape oneself in “fine lines” imported from Paris or some Spanish duke, self hate comes from the same entities who have dictated every canon and mechanism for the appreciation of beauty, social disposition and moral matrix as a pillar in the foundation of Mexicanidad and its many myths.

Welcome to the concert. A couple thousand of inhabitants from the dark periphery are enthusiastically singing the “poetry” of melancholy and reflection from the Iberian suburb.

This phenomenon within Hip Hop is only one of the millions of consequences of primitive processes that is directly linked to race relations in Latin America, with all of its colonial despotism and specter of permanent subordination in the respectful socialization the new caciques who have the mindset of a rapper.

Recently, in a response during an interview for an Argentinean review, I touched on the theme of affinity and antagonism being at the root of a merely discursive position, and then commented that, in spite of the implied automatic nexus within the work of rappers in Spain who consider themselves militant (and for the most part defend orthodox Marxism or Anarchism in some cases), I had a much more solid and automatic connection with rappers like 50cent, with whom, despite the fact that he discursively represents much of capitalism’s worst vices, I could establish another type of connection based on the process of racial, historical, and cultural similarity with the inflection in our body language. Such that, at the end of the day, 50 cent’s personal development is not very different from my own, except that in my case, I had the privilege of access to certain non-hegemonic sources of information being applied to the transgression of power structures through art and activism, which in this framework represents a daily battle with an economic situation- it is here, where the “unfortunate one” is located in the majority, that we choose this route.

For 50cent, the privilege of having access to a large sum of money represents a direct compromise with cultural hegemonies and the large entertainment corporations, who in turn gave him a serious detriment: the nullification of his political power in the co-optation and diminution of his person in a commercial object.

Despite our radical departure in interests and the issues that could hypothetically arise from my imaginary relationship with 50cent, I brought up those fundamental ties to assert that, for me, there are many more relevant and important points of connection, including 50cent’s level of politico- symbolic potential, than the politico-symbolic figure of white Spaniards dressed up like Bolsheviks.

Miram Makeeba didn’t have to recite a political theory manifesto because her smile alone was a painful maxim to structures of power.

Meanwhile, in the southern backyard, that land two centimeters into Tijuana, the more they work to perfect the art of virtuous longing, the more any affirmation or political responsibility is diluted- especially within the new “kings of the game” and their circus of rhymes and subjective realities. Hypermasculinity manifests as the product of patriarchal doctrines and the mayoral lash as a symbol of success and honorability, it is faithfully reproduced in the Hip Hop community as a sad extension of colonial metastasis. Macho-real-power- respect. All of it is subjective, I repeat, all of is subjective. The four elements.

I take my attention now to the recurrent obsession with the idea of man-man anal penetration as a synonym, blunt and humiliating, of oppressive victory, that the language of rap translates through predictable allegories within those competitive spaces that are so en vogue, resulting in a vile, regressive performative act that is incoherent with the most basic and elemental definition of rap as an act of empowerment for oppressed people around the world.

More than a critical exhale, the intent of this text is to articulate and expound in some way upon a series of basic conflicts in a way where it is possible to replicate discourses that can help establish a much more coherent, serious, transgressive, and productive criteria of affirmation and legitimization in collective and community space.

Particularly in Mexico and in many other Latin American countries, this constant lynching goes against they type of Hip Hop that tries to open doors within academic spaces, and it is left flat and inauthentic in an act of self-flagellation.

The sycophantic praise of that fantastic abstraction called “the streets” ,where symbols of virility are the only platforms of validation used to “prove” to other members of the Hip Hop community, becomes even more problematic and suspect in a society that in the last 7 years has lost almost 100,000 people to violence.

When we talk about academic space, it must be emphasized that we are making clear reference to the reclamation of a critical pedagogy that is strengthened by rap’s own natural history, a reclamation that redefines space that has historically omitted marginalized people of color, in this way multiplying and sharing access to sources of information that question the mono-cultural system of knowledge itself.

Co-optation and normalization have already begun- clear examples abound. The burlesque has already sold the good slave on prime time television, and the corporate world has begun to explore the possibility of capitalizing on tiny investments that serve as the perfect mirage to create a bubble of subjective success in the minds of the dispossessed. Rap from the underworld will never have access to oil money because subjugation has reduced it to the scale of local economy. It takes 13 pesos to buy a 1 dollar.

Understanding Hip Hop beyond the memorization of its watersheds requires understanding the series of historical, cultural, and political dispositions that are unalienable and necessarily germane to its body, which are the key to activating, as a measure of exigency, personal dignity and collective responsibility.

This is an adult game where age doesn’t matter, cause’ some use a beard but only spit lullabies decolonial love in the third grade so you can relax, I left that Napoleon mask at the colonial masquerade.

We went to the mother and didn’t find land.We talked to the Atlantic and it told us that the diaspora is strongwe knew how to escape their vacuum,that sucked up humanity under the pretext of aid Use your dance to fight, your victory is their dismay, if you are not free, I include you in this work as well, it is not narcissistic, if you do not feel beautiful and brilliant,they will not put you on the list, ask questions when you hear that history has already spoken for conquest. Colonization, Conquista.